Man siger at restaurationsbranchen er en af de sværeste brancher at arbejde i. Små virksomhedsejere står allerede over for en kamp op ad bakken, da næsten 50 procent af dem fejler inden for de første par år. Hvis restaurationsbranchen er endnu mere uforsonlig, hvordan kan du så presse oddsene til din fordel?
Nøglen til enhver succesfuld virksomhed er at vide, hvordan man markedsfører til dit publikum. Du skal besvare vigtige spørgsmål som “Hvordan ved mit samfund, at jeg eksisterer?” og “Hvordan kan jeg tiltrække folk til min restaurant?”
Dine svar ligger i restaurant digital markedsføring. Mens en vis gyldighed kan findes i de traditionelle reklamemidler, såsom uddeling af flyers, direct mailing-tjenester og radioreklamer, er verden stort set blevet digital. Hvis du ikke har en online tilstedeværelse, kan du lige så godt lukke forretningen.
1. Perfekt din hjemmeside
For det første, selvom du ejer en lokal restaurant, der er alt andet end digital, er din butiksfacade ikke længere din virksomheds ansigt. Når 88 procent af forbrugerne går online for at undersøge produkter eller tjenester, vurderer de en virksomheds troværdighed baseret på deres hjemmeside frem for alt andet. Hvis din restaurant hjemmeside ikke indeholder alle de oplysninger en kunde leder efter, er chancerne for at de vil hoppe af dit websted og finde en anden restaurant.
Din hjemmeside skal være professionel, funktionel og brugervenlig. Potentielle kunder skal kunne navigere på dit websted intuitivt for at finde ting som menuer, åbningstider og din adresse. Derudover skal du huske, at de fleste bruger deres smartphone til at undersøge ting som dette, uanset om de er hjemme, i bilen, på arbejde og så videre – din hjemmeside skal være optimeret til mobile enheder.
2. Fokus på lokal SEO
Et af de vigtigste trin i restaurant digital markedsføring er at perfektionere din søgemaskineoptimering. SEO er alt i forhold til at få organisk trafik til din hjemmeside, og i sidste ende kunder på dine pladser. Når nogen indtaster “italienske (eller hvad som helst) restauranter i nærheden af mig”, vil din SEO-vurdering afgøre, hvor hurtigt de finder dig.
Uanset om folk er lokale eller rejsende, skal du sørge for, at dit websteds SEO gør dig til et lokalt hotspot.
3. Få følgere på sociale medier
At have et websted, der er SEO optimeret, er fantastisk (og nødvendigt). Der er dog nogle mere proaktive måder, hvorpå du også kan drive trafik til dit websted. Vidste du, at 70 procent af voksne er på Facebook? Det betyder, at 70 procent af dine potentielle kunder kan findes på ét sted.
Digital markedsføring af restauranter uden en social mediestrategi er tabt omsætning. Ikke alene kan du samle nye kunder og som sandsynligvis vil være tilbagevendende kunder, der ellers aldrig ville have fundet dig. Men sociale medier giver også effektive netværksmuligheder. Det bedste er, at du har masser af muligheder for både gratis og betalte reklamekampagner.
4. Brug Influencer Marketing
Hvis du endnu ikke har fået en stærk tilhængerskare eller leder efter en større målgruppe, så overvej influencer marketing. Influencers på sociale medier er dem, der har etableret troværdighed inden for visse brancher eller demografi, og som følge heraf ofte har tusindvis, hvis ikke millioner af følgere.
5. Implementer Email Marketing
En anden effektiv restaurant digital marketingstrategi kaldes e-mail marketing. Først skal du opbygge en e-mail-liste over modtagere, der har abonneret på din e-mail. At få abonnenter kan gøres ved at tilbyde rabatter til tidligere kunder, der abonnerer, via sociale medier, dit professionelle websted, tilknyttede websteder og destinationssideannoncer.