Tænker du at blogging er outdated og dødt for mange år siden, så tager du fejl. Det er helt sikkert ikke det samme som det var ved årtusindeskiftet, men hvis du er passioneret, og stadig gerne vil tjene penge på en blog, så kan det lade sig gøre.
Det er dog hårdt arbejde der involverer både:
- Tålmodighed
- Kendskab til SEO
- Vedholdenhed
Gør du brug af alle tre ting, så kan det i 2022 stadig godt lykkes at få succes med en blog, det er trods alt estimeret at der hver dag læses ca. 20 billioner blogindlæg, af over 400 millioner besøgende.
Forvent at det tager tid
Det er ikke sådan at du kommer til at tjene masser af penge, minuttet efter at du har skrevet dit blogindlæg. Det er heller ikke bare nok at du ved alt om f.eks. herremode, eller alternativ energi, uanset hvor passionerede og velskrevne dine indlæg er har du brug for tålmodighed.
At få læsere kræver nemlig også tid og en stor indsats samt SEO kendskab.
Dine blogindlæg skal skrives til søgemaskinerne
Du kan selvfølgelig helt frit vælge om du vil skrive om damemode, kæledyr, børneopdragelse eller noget helt 5.
Jo mere unikt dit emne er, jo større fordel har du dog. Men udover at skrive blogindlæg til dine læsere, så er det også vigtigt at du skriver dine blogindlæg til søgemaskinerne, og at du arbejder med at optimere din side og dine tekster efter SEO principperne.
Ellers kommer du sjældent særligt langt. Du skal faktisk regne med, at det, at skrive selve indlæggene, kun er godt 20% af det samlede arbejde du skal udføre omkring din blog.
Husk at være opsøgende
Hvis du brugte internettet for 20 år siden, så har du måske oplevet blogging på en anden måde. Her var bloggere ofte et folkefærd der færdes i communities, og var gode til at læse og kommentere på hinandens blogge, disse communities er så godt som ikke eksisterende længere, og du kan hurtigt komme til at føle dig meget “ensom.”
Når du ikke får kommentarer på dine indlæg, ved du heller ikke om din skrivestil er interessant for læseren, og det kan være svært at udvikle din blog.
Du bør derfor selv huske at være opsøgende, besøge andre blogs, se hvad de gør for at lykkes osv, og bruge disse inputs til selv konstant at forbedre og optimere indholdet på din blog.